Zpět
16.03.2020, Michal Koblik

Loděnice

VEM disponuje mnohaletými zkušenostmi ve výrobě lodních motoru a je nositelem všech důležitých certifikátů a povoleních jejich lodních klasifikačných orgánů. Jsme výrobci a dodáváme motory a generátory pro všechny klasifikované lodní typy. Naše široké spektrum a doménou začínajících od hlavních pohonných jednotek s váhou převyšující 200 tun, až po širokou škálu různých pomocných pohonů. K nabízeným možnostem a součástí dodávek jsou pak také hřídele, dieselové a palubní síťové generátory, pohony lodních šroubu a samozřejmostí jsou i příčné naváděcí pohony a různé čerpadlové motory.

VEM specialistou pro lodní pohony v možném dodáním jak pro NN taktéž pro VN

VEM-Asynchronní točivé stroje dimenzované na horní nízko-napěťové a středně-napěťovém rozmezí jsou všestraně využívané jako diverzní palubní jednotky a složí také v mnoha případech jako různé pomocné pohony.

VEM pohonné systémy našli své využití v mnoha různých pracovných plavidlech coby hlavních pohonů čerpadel pro sací a bagrové pracovní lodě vč. gigantických zaoceánských ropných tankerů.

Rozsah výkonu: 500 – 5.000 kW
Rozsah napětí: 400 – 11.000 V
Frekvence: 50 Hz, 60 Hz nebo pro provoz přes FM
Rozsah otáček: 500 – 1800 min⁻¹
Počet pólů: 4- až 12-pólové
Způsob chlazení: IC 8A1 W7 a IC 01

VEM Schiffbau Hilfsantrieb

VEM Speciální pohon

VEM lodní generátory

VEM-Generátory jsou v provedení plně-pólové popř. Schenkelpolmaschinen se svařeným domkem tzv. "svařencem" a bezkartáčového buzení.

Pohony jsou vybavené dle potřeb zákazníka jako jsou např. různá digitální regulátory a patřičným monitorigem. Použitá ložiska jsou u malých výkonů převážně valivá, ale také použita jsou i klužná převážně u přírubového provedení. U generátorů vyšších výkonnů se jako ložiska využívají tzv. stojanová vč. komplexního olejového zásobovacího systému.

Rozsah výkonu: 500 kVA – 30.000 kVA
Rozsah napětí: 400 V – 11.000 V
Rozsah otáček: 500 – 1.800 min⁻¹
Počet pólů: 4- až 14-polig
Způsob chlazení: IC 8A1W7

VEM Schiffbau Generatoren

VEM Generátor

VEM hřídelové generátory

Skrze využití hřídelového generátoru v moderných loděnicíchje je oproti konvenčnímu dieselovému agregátu výroznou úsporou spotřeba paliva. Tyto speciální stroje jsou přímo usazené na hlavní hřídely mezi dieselovým motorem a lodním šroubem. Tímto způsobem a za pomocí těžkého oleje je na lodích vyráběna potřebná elektrická energie. Především u zaoceánských kontejnerových lodích, kde je výrazná potřeba elektrické energie pro chladící kontejnerovou část, kterou tyto lodě disponují.
Stator pro hřídelový generátor je pro zabudování zasílán do loděnic. Montáž Schenkelpole probíhá přímo na hlavní hřídely přímo na místě a může taktéž být nabídnutá naším VEM-Servisem. Naše točivé stroje jsou konstruovány v třídě krytí IP 44 v provedení Vzduch-Voda-Tepl. výměník.
Rozsah napětí: 400 – 6.600 V
Rozsah frekvence: 7 – 20 Hz (přes FM)
Rozsah otáček: 40 – 200 min⁻¹
Rozsah výkonu: 500 kVA / 500 kW – 7.500 kVA / 7.500 kW
Počet pólů: 16-pólové (24-pólové na základě poptávky)

VEM Schiffbau Wellengenerator

VEM Hřídelový generátor

VEM typová řada Trustrových a příčné proudových menévrovacích motorů

Elektromotoren kommen auf fast allen Schiffstypen auch als Antriebe für Thruster (gleichfalls als Querstrahlruder bezeichnet) sowie für Pumpjets zum Einsatz. Diese Positioniereinrichtungen sind bei großen Schiffen nicht mehr wegzudenken und haben bei Rohr- bzw. Kabellegeschiffen sowie bei Kranschiffen eine besondere Bedeutung.

Insbesondere bei diesen Spezialschiffen können die Leistungen dieser Bow- bzw. Sternthruster-Antriebe bis zu 5 MW betragen.
Die Maschinen sind direkt am Netz (DOL) in Betriebsart S1 oder S2 oder über einen Frequenzumrichter zu betreiben. Für Positionierantriebe ist jedoch eine drehzahlvariable Steuerung zwingend notwendig.
Rozsah napětí: 400 V – 11.000 V
Rozsah výkonu: 500 – 5.000 kW
Rozsah otáček: 900 – 1.800 min⁻¹
Počet pólů: 4-, 6- nebo 8-pólové
Stupeň krytí: IP 54, IP 23

VEM Schiffbau Thrusterantrieb Querstrahlruderantrieb

VEM Thruster- popř. příčný kormidlový pohon

VEM Combi Drive pohonné jednotky

Der Combi Drive ist das Ergebnis der kompakten Bauform von POD-Antrieben und der robusten Technik von Standardantrieben.

Vorteile des Antriebskonzeptes:

  • Extrem kompakte Anlage mit integriertem Antriebsmotor
  • Minimierung der Installationskosten auf der Werft
  • Erhöhter Wirkungsgrad durch Wegfall des Oberwassergetriebes
  • Externe Prüfung auf Prüfstand vor dem Einbau möglich
  • Antrieb auf der Anlage ist frei zugänglich
Rozsah napětí: 675 V
Rozsah výkonu: 2.750 – 3.300 kW
Rozsah otáček: 750 ... 800 min⁻¹
Počet pólů: 8-pólové
Stupeň krytí: IP 54

VEM Schiffbau Combi Drive Antrieb

VEM Combi Drive pohon

VEM hlavní hnací asynchronní motorové jednotky

Große langsam laufende Asynchronmotoren werden immer häufiger als Antrieb für moderne dieselelektrische Schiffe verwendet.

Diese Motoren können entweder für den Betrieb am Mittelspannungsumrichter oder mit bis zu 4 separaten Wicklungssystemen für NS-Umrichter auch im höheren Leistungsbereich ausgelegt werden.

Mögliche Antriebsvarianten:

  • direkter Antrieb (DOL)
  • Anlauf über Softstarter bis zu höchsten Leistungen
  • Betrieb am PMW-Umrichter mit zum Teil mehreren Wicklungssystemen
  • Kombination von direktem und geregeltem Antrieb (Tandem)
Spannungsbereich: 400 V – 11.000 V für Direktantriebe
500 V – 4.500 V für Umrichterbetrieb
Drehzahlbereich: 125 – 1.800 min⁻¹
Leistungsbereich: 500 – 15.000 kW
Polzahlen: 4- bis 16-polig

VEM Schiffbau Asynchron-Propulsionsmotor

VEM Asynchronní propulzní motor

VEM hlavní hnací synchronní motorové jednotky

Synchronmotoren stellen insbesondere im hohen Drehmomentenbereich den Standardantrieb für elektrische Fahranlagen auf Schiffen dar. Diese Maschinen werden mit 2 getrennten Wicklungssystemen ausgeführt und sind für den Betrieb am Mittelspannungs-Synchron-Converter dimensioniert.
Dabei reicht die Applikation vom Antrieb für Mega-Yachten, wo es auf absolute Laufruhe ankommt, über den robusten Antrieb von Tankern und Cruise-Linern bis hin zu Anwendungen bei der Marine / Navy, die eine extrem hohe Verfügbarkeit verlangt.

Spannungsbereich: 690 – 4.500 V für Umrichterbetrieb
Drehzahlbereich: 120 – 200 min⁻¹ – (1.200 min⁻¹)
Leistungsbereich: 5.000 – 30.000 kW
Polzahlen: 16-polig (6- bis 24-polig auf Anfrage)